A tervezési területen jelenleg 3,00-3,60 m szélességű, szilárd burkolattal nem rendelkező földutak találhatóak. A meglévő földutak egyes része jelenleg nem a számára kiszabályozott telken húzódik.
Tervezett állapot ismertetése
Külterületi utak osztályba sorolása:
3. Gazdasági utak,
3.1 Mezőgazdasági
3.1.1 Bekötő út
Akadályoztatása S, síkvidéki korlátozó tényezők nélküli területen
Tervezési sebesség: 20 km /h
Forgalmi sávok száma: 1
Forgalmi sáv szélességes: 3,5 m
Padka szélessége: 1-1 m
Korona szélessége: 5,50 m
Helyszínrajzi kialakítás, vízszintes vonalvezetés
A vízszintes vonalvezetés során törekedtünk a meglévő nyomvonal megtartása mellett és a környezeti adottságok, valamint az épített környezet figyelembevételére. A meglévő föld utakon több helyen vízszintes korrekciót terveztünk, így a tervezett utak nyomvonala a telekhatárok figyelembevételével változott. A tervezett murva burkolatú utak 3,50 m szélességben épülnek meg, 0,50-1,00 m szélességű kétoldali padkával.
A tervezett utak tengelyét a rendelkezésre álló telekhatárok középvonalában vagy a földút tengelyében jelöltük ki.
A földutak mellett meglévő szántők, fás területek, bokros erdősávok találhatóak, melyek néhol a föld helyrajzi számára átlógnak vagy elfoglalták, így azokon a területeken fakivágás vagy bokros irtás szükséges illetve a szántó föld visszabirtoklása kell.
A tengelyek kialakítása a következő:
’048 hrsz.-út út’:
A tervezett úttengely egy 23,517 m hosszú egyenes szakasszal kezdődik, mely a Duna utca meglévő szilárd burkolatához, aszfaltúthoz csatlakozik. Az egyeneshez egy 14,604 m hosszú ív (R=100m) csatlakozik, melyet egy 16,928 m hosszú egyenes követ. Az egyenes után egy 23,121 m hosszú ív (R=50m) következik. A tervezett tengelyt egy 83,961 m hosszú egyenes szakasszal zárul.
Teljes építési hossz: 162,13 m
’044/12 hsz.-ú út’:
A tervezett úttengely a kezdőszelvényben, a ’048 hrsz.-ú út’ tengelyéhez, egy 19,524 m hosszú egyenessel csatlakozik. Az egyeneshez egy 3,83 m hosszú ív (R=50m) kapcsolódik, melyet egy 125,074 m hosszú egyenes szakasz követ. Az egyenes után egy 2,83 m hosszú ív (R=20m) következik, végül a tengelyt egy 12,881 m hosszú egyenes zárja le.
Teljes építési hossz: 164,14 m
’044/5 hrsz.-ú út’:
A tervezett tengely a ’044/12 hrsz.-ú út’ tengelyéhez, egy 146,945 m hosszú egyenessel és egy 553,055 m hosszú egyenessel csatlakozik, melyek a 0+146.95 km sz.-ben 2,617°-ot törnek jobbra. Az egyenes szakaszok utén szintén két egyenes szakasz következik, melyek 162,859 m, illetve 233,011 m hosszúságúak, és a 0+862.86 km sz.-ben törnek 1,356°-ot. Az egyenest után egy 124,796 m hosszú egyenes következi, mely az 1+95.87 km sz.-ben jobbra törik 1,562°-ot. A egyenest egy 5,80 m hosszú ív (R=100m) követi, majd egy 77,939 m hosszú és egy 20,59 m hosszú egyenes következik, melyek az 1+304.41 km sz.-ben jobbra törnek 0,241°-ot. Az egyeneseket szintén egy egyenes szakasz követi, amely 204,375 m hosszú. Az egyeneshez egy 23,241 m hosszú ív (R=20 m) követi, amelyhez egy 33,817 m hosszú egyenes kapcsolódik. Az egyeneshez egy 9,35 m hosszú ív (R=100m), az ívhez pedig egy 48,537 m hosszú egyenes csatlakozik. A tengely egy 146,621 m hosszú egyenes szakasszal folytatódik, melyet egy 6,65 m hosszú ív (R=50m) követ. A tervezett tengelyt egy 164,535 m hosszú egyenes zárja le.
Teljes építési hossz: 1962,12 m
Magassági szabályozás
A tervezett létesítmények magasságilag csatlakoznak a meglévő burkolatokhoz. Pontos kialakítást az U-10, U-11, U-12, U-13, U-14, U-15, U-16, U-17 számú tervlapok tartalmazzák. A tervezett utak egyoldali, 2%-os oldalirányú eséssel kerültek kialakításra. Keresztmetszeti kialakítás
A tervezett keresztmetszeti adatok az e-ÚT 03.01.13 Mezőgazdasági utak tervezési előírás 2.1. táblázata és a 5.6. ábrája alapján lett meghatározva.mA tervezett pályaszerkezet az e-ÚT 03.01.13 „Mezőgazdasági utak tervezési előírás” című Útügyi műszaki előírás alapján lett meghatározva. A tervezési osztályába sorolás:
A tervezett keresztszelvényi kialakítást lásd az U-9 sz. tervlapon. Mint korábban írtuk a burkolat szélessége 3,50 m, amelyet kétoldali, 0,50-1,00 m szélességű padka kísér végig.
Tervezési forgalom meghatározás (et=egység tengely):
A megrendelő adatszolgáltatása alapján a tervezési területen 5 Tonna/hektár termény (szemes: kukorica, búza) fogalom várható. Az ebből az adatból számolható tervezési forgalom:
TF = T* s * c* f ((Q/q)*B) =10*1,0*1,1*1,15*((75.000/120)*1,2)= 12 375 db
T= tervezési időtartalom 20év
s= forgalmisáv-szorzó (1, egy forgalmi sáv)
c= többletterhelést kifejező tényező (1,1)
f= forgalomfejlődési szorzó (1,15)
Q= szállítandó szállítmány tömege KN/év
q= hasznos teherbírás (120KN)
B= járműszerelvény járműszámítási szorzója (1,20)
Pályaszerkezet méretezés szempontjából figyelembe vehető
mértékadó forgalomnagysága: 12 375 egység tengely.
A2: a tervezési forgalom TF100 10000-20000 egységtengely
Megfelelő alépítmény esetén (E2≤55MN/m2) a kötőanyag nélküli pályaszerkezet réteg vastagsága: 15 cm homokos kavics
Pályaszerkezetek
A tervezett mintakeresztszelvényeket lásd az U-9 számú tervlapon. A mintakeresztszelvények helyét a helyszínrajzon római számmal jelöltük I.-től VII.-ig.
• Tervezett murva burkolat teljes pályaszerkezete:
- 7 cm vtg. M22 murva réteg
- 20 cm vtg. M56 mechanikai stabilizáció
- 15 cm vtg. homokos kavics fagyvédő réteg
• Tervezett murva burkolat pályaszerkezete (meglévő földút eseté):
- 7 cm vtg. M22 murva réteg
- 5-20 cm vtg. M56 mechanikai stabilizáció
- meglévő tömörített altalaj
A tervezett stabilizált föld utakat egy oldali keresztirányú 2,0%-os esésben kell megépíteni.
A megépített pályaszerkezet mellett padka nyesését és padkaépítést is el kell végezni a csapadékvíz megfelelő elvezetése érdekében. A tervezett padka 5,0%-os oldalesésben kell megépíteni. A padkát lehetőleg a helyi anyagból, a tükör kiemelés során kiszedett földanyagból kell tömörítve megépíteni.
Csapadékvíz-elvezetés
A tervezett utak csapadékvíz elvezetése, a burkolatok melletti egyoldali, szikkasztó árokban történik, amelyet a burkolatok egyoldali esése biztosít ahol a közterületi szélesség erre lehetőséget ad, ahol nem ott pedig a murva burkolaton vagy a mellette lévő zöld területen szikkad le a csapadékvíz.
A tervezési területen meglévő műtárgyak és átereszek nem találhatóak.
Közművek és az érintettek nyilatkozatai
A tervezési területen érintett, meglévő közművek nyomvonalai az MK-1 számú tervlapon kerültek ábrázolásra, a geodéziai felmérés és a közmű üzemeltetőktől kapott adatszolgáltatások alapján.