1. sz. módosítási indok:
- VK 009 - MÁV igények miatt szükségessé váló 1000 kVA-es trafók elhelyezése és a bővítéssel járó építészeti beavatkozások
A Székesfehérvár állomás villamos betáplálása a felvételi épületben lévő 10/0,4 kV-os Béke téri transzformátor állomásról volt biztosított. A tárgyi projektben megvalósuló állomás korszerűsítés után többlet teljesítés igény kielégítéséhez szükséges az áramellátást korszerűsíteni. A tender dokumentáció 3. kötete a meglévő 630 kVA-es trafók felújítását tartalmazta. A projekt megvalósításának megkezdését követően az Üzemeltető MÁV Zrt. jelezte, hogy a külön projektben megvalósuló GSM-R projekt igényei, továbbá a biztosítóberendezési technológia igényei megnövelte a vasútállomás energia igényét, továbbá az újonnan felmerült kormányablak projekt energiaigényei is növekedni fognak. A 630 kVA-es teljesítményű trafók nem tudják biztosítani a szükséges energia igényt, ezért műszakilag szükséges a transzformátor teljesítmény növelése. E nélkül az állomási energiaellátó hálózat üzembiztos működésének feltételei nem biztosíthatók és a projekt rendeltetésszerű használatának feltételei nem adottak. A többlet igények mellett az Üzemeltető MÁV Zrt. azt is jelezte, hogy figyelembe kell venni, hogy a TRF nem célszerű 100%-os kiterheltséggel üzemeltetni, továbbá bizonyos tartalék képzése szükséges.” Mindezekből következően a többlet energiaigények együttesen meghaladják a tenderkiírás energiaszükségletét. Az egyeztetési folyamatok eredményeként Felek rögzítették, hogy 2X1000 kVA-es traszformátor állomást szükséges telepíteni.
Szabványügyi Hivatal szabványváltozása alapján 2014. november 1-től a kisfeszültségű elosztókat melegedésre is méretezni kell, melyet számítással szükséges alátámasztani.
A MÁV Zrt. mint üzemeltető a közbeszerzési eljárás lefolytatása során, sem az AD összeállítása és véleményezése során sem később nem jelentett be az energiaellátásra vonatkozó többletigényt. Még a 2012.04. 26-án tartott tervzsűrin sem jelezte az energiaigényt a GSM-R projekttel kapcsolatban. A GSM-R projekt megvalósítása nem a NIF Zrt. feladata volt, a NIF Zrt. nem ismerhette a GSM-R projekt energiaigény mértékét és biztosításának műszaki megoldását. Ebből adódóan az Ajánlatkérési Dokumentáció sem tartalmazott információt a GSM-R projekt igényeiről. Mindezekből következően a fenti jogi és műszaki változások a Vállalkozó számára nem voltak előre láthatóak.
Módosítás jogcíme: Kbt. 141.§ (4) bekezdés c) pontja alapján kerül sor, tekintettel arra, hogy a módosítást olyan körülmények tették szükségessé, amelyeket az ajánlatkérő kellő gondossággal eljárva nem láthatott előre.
A módosítás nem változtatja meg a szerződés általános jellegét;
Az ellenérték növekedése nem haladja meg az eredeti szerződés értékének 50%-át.
Műszaki tartalomváltozás elfogadott összege: nettó 287.097.946,- Ft
2. sz. módosítási indok:
- VK 013 - Széchenyi úti balesetekkel kapcsolatos Vállalkozói intézkedések
Vállalkozó a Széchenyi úti felüljáró építésének előkészítő munkái keretében elkészíttette a közút kezelőjével egyeztetett, jóváhagyott forgalomtechnikai tervdokumentációt, melynek megfelelően kiépítésre került az ideiglenes forgalomkorlátorzás. A munkák végzése során Széchenyi úti aluljárónál több baleset történt, melynek oka, hogy a közlekedés résztvevői nem tartották be a KRESZ szabályait és figyelmen kívül hagyták a magasságkorlátozásra figyelmeztető táblákat, melyeket a Vállalkozó a jóváhagyott forgalomtechnika alapján helyezett ki. Megállapításra került, hogy a Vállalkozó teljes mértékben betartotta a munkabiztonsági előírásokat. A balesetek következtében az állványzatot többször összetörték és egyszer személyi sérülés is történt. A további balesetek elkerülése érdekében a jóváhagyott forgalomtechnikát felülírva, a Megrendelő, a Mérnökkel egyetértésben további biztonsági intézkedések megtételét kérte, melyek garantálták a biztonságos munkavégzést, a további munkavégzést csak egy ezen feltételek fenn álltát megállapító bizottsági bejárás után engedélyeztek. Vállalkozó a Megrendelői és Mérnöki igénynek eleget téve, a munkaterületen kívül ideiglenes magasságjelző kaput épített és jelzőőrökkel biztosította a forgalom biztonságát.
Módosítás jogcíme: Kbt. 141.§ (4) bekezdés c) pontja alapján kerül sor, tekintettel arra, hogy a módosítást olyan körülmények tették szükségessé, amelyeket az ajánlatkérő kellő gondossággal eljárva nem láthatott előre.
A módosítás nem változtatja meg a szerződés általános jellegét;
Az ellenérték növekedése nem haladja meg az eredeti szerződés értékének 50%-át.
Műszaki tartalomváltozás elfogadott összege: nettó 17.478.894,- Ft
3. sz. módosítási indok:
- VK 024 - Felvételi épület részleges átalakítása (Utas csarnok és galéria szint): Kormányablak kialakítása
A MÁV Zrt. 2012-ben készítette el „Kormányablakok létesítése vasútállomásokon, az állomási rekonstrukciós program részeként” megnevezésű pályázatát a KÖZOP forrás igényléséhez, mely pályázatnak része volt Székesfehérvár állomás is. A Kormányablak építésének befejezését 2013. júniusra, használatbavételi engedély megszerzését 2013. augusztusra ütemezte a MÁV. A NIF Zrt. 2013-ban indított feltételes közbeszerzési eljárást a vasúti pálya és kapcsolódó létesítmények valamint az elektronikus biztosítóberendezés kivitelezési munkákra. A közbeszerzési eljárások eredményeként feltételesen megkötött kivitelezési szerződések a KÖZOP-2.5.0-09-11-2013-0001 számú Támogatási Szerződés megkötésével 2014. március 31-én léptek hatályba.
Az Ajánlatkérési dokumentáció 3. kötetének 4.4.1.2.1 pontja foglalkozik a Felvételi épület Utas csarnok és galéria szint felújításával. Ebben a fejezetben leírásra került, hogy a „Gépészeti víz-csatorna csatlakozási igény nem várható a helyiségben, ezért ezek betervezése nem történik”. A Vállalkozónak a Kormányablak erős- és gyengeáramú csatlakozásának kiépítését kellett elvégeznie.
A külön projekt keretében megvalósuló Kormányablak kialakítása során a Kormányablakban teakonyha és személyzeti vizesblokkot is kellett létesíteni, melyek épületgépészeti csatlakozásainak kialakítása eredményezte a műszaki előírásokban foglaltaktól való eltérést.
A NIF Zrt. nem láthatta előre, hogy a Kormányablak nem készül el 2013-ban. A pálya és kapcsolódó létesítmények kivitelezésére az SDD Konzorciummal kötött kivitelezési szerződés munkái 2016. december 9-én a műszaki átadás - átvételi bejárással befejeződtek. A NIF Zrt. nem láthatta előre azt sem, hogy a Kormányablak kivitelezése nem készül el a Székesfehérvár vasúti csomópont korszerűsítésével egyidejűleg sem. Székesfehérvár vasúti pálya és kapcsolódó létesítményeinek építése során - előre nem láthatóan - biztosítani kellett a Kormányablak jövőbeni megépítésének feltételeit, közműcsatlakozásait úgy, hogy az elkészült vasúti létesítményeket ne kelljen visszabontani, újraépíteni. A kormányablak kivitelezésének késedelme, illetőleg a vasúti projekt előrehaladását figyelembe véve, a későbbiekben már csak az A peron felbontásával, ott lévő üzemelő közművek bevédésével, kiváltásával lett volna megvalósítható a kormányablak gépészeti víz-csatorna csatlakozási igénye, ezért kivitelezését műszaki szükségszerűségből a tárgyi projekt keretén belül kellett elvégezni. A kormányablak gépészeti víz-csatorna csatlakozási igénye olyan előre nem látható műszaki szükségszerűség, amelyek elvégzése a Projektelem megvalósításához és rendeltetésszerű használatához szükséges.
Módosítás jogcíme: Kbt. 141.§ (4) bekezdés c) pontja alapján kerül sor, tekintettel arra, hogy a módosítást olyan körülmények tették szükségessé, amelyeket az ajánlatkérő kellő gondossággal eljárva nem láthatott előre.
A módosítás nem változtatja meg a szerződés általános jellegét;
Az ellenérték növekedése nem haladja meg az eredeti szerződés értékének 50%-át.
Műszaki tartalomváltozás elfogadott összege: 25.633.300,- Ft
4. sz. módosítási indok:
- VK 054 - Védőcsövek elhelyezése a tűzi víz-hálózat későbbi kiépíthetősége érdekében
A műszaki leírás szerint Vállalkozónak nem képzete feladatát a tűzi víz- hálózat kiépítése.
A MÁV Zrt a projekt előkészítése során nem kérte. Ajánlatkérő nem ismerte MÁV azon szándékát, hogy a tűzi vízhálózat korszerűsítésére a MÁV saját projektet tervez indítani, ez a körülmény a Székesfehérvár vasútállomás korszerűsítési munkáinak kivitelezése során vált ismertté. A későbbi kiépítés lehetőségének biztosítását elhagyni kockázatos döntés lett volna. A tűzi vízhálózat későbbi kiépítési lehetőségét biztosítani kellett, mert különben a pályaépítési létesítmények jelentős mértékű visszabontása nélkül nem építhető meg a tűzi vízhálózat. Fentieket figyelembe véve Megrendelő elrendelte a tűzi víz-hálózat részére védőcsövek építését a 668+69,7 hm és a 671+22,30 hm szelvényekben, melyet Vállalkozónak el kellett végezni.
Módosítás jogcíme: Kbt. 141.§ (4) bekezdés c) pont alapján kerül sor, tekintettel arra, hogy a módosítást olyan körülmények tették szükségessé, amelyeket az ajánlatkérő kellő gondossággal eljárva nem láthatott előre.
A módosítás nem változtatja meg a szerződés általános jellegét;
Az ellenérték növekedése nem haladja meg az eredeti szerződés értékének 50%-át.
Műszaki tartalomváltozás elfogadott összege: 82.742.689,- Ft
5. sz. módosítási indok:
- VK 055 - Felvételi épület: nyílászárók műszaki módosításai
Székesfehérvár vasútállomás Felvételi épület érintett nyílászáróit a műszaki leírás szerint fel kell újítani, illetve amennyiben az eredeti nyílászárók javítása nem lehetséges azok rossz állapota miatt, abban az esetben az adott nyílászárókat pontos méret és profil mintavétel után az eredeti megjelenés szerint újra kell gyártani. Az ablakok állapotfelmérése után megállapításra került, hogy az ablakok felújítása részben teljesíthető az ablakok állapota miatt, illetve a biztonsági előírások miatt. A műszaki leírás a nyílászárók hőszigetelt illetve biztonsági üvegezését nem írta elő. Az üzemeltető MÁV Zrt. a 2012. május 25-i tervbírálaton nem kérte hőszigetelt és biztonsági ablaküvegek beépítését, ez az igény a kivitelezés során merült fel Üzemeltető részéről. Új ablak gyártása estén a gyártás és az üvegezése műszakilag nem szétválasztható. Figyelembe kell venni, hogy az épület védett műemlék, ezért az egységes homlokzati megjelenésre való törekvés is fontos építészeti szempont.
Módosítás jogcíme: Kbt. 141.§ (4) bekezdés c) pontja alapján kerül sor, tekintettel arra, hogy a módosítást olyan körülmények tették szükségessé, amelyeket az ajánlatkérő kellő gondossággal eljárva nem láthatott előre.
A módosítás nem változtatja meg a szerződés általános jellegét;
Az ellenérték növekedése nem haladja meg az eredeti szerződés értékének 50%-át.
Műszaki tartalomváltozás elfogadott összege: 11.392.565,- Ft
6. sz. módosítási indok:
- VK 060 - Székesfehérvár állomáson a 668+87 szelvénybe tervezett új gyalogos felüljáró I. ütemének kiépítése: oldal- és tetőburkolat elhagyása
Székesfehérvár vasúti csomópont korszerűsítés, illetve Székesfehérváron Intermodális Közlekedési Csomópont építés előkészítési munkái párhuzamosan indultak 2009-ben a NIF Zrt., illetve Székesfehérvár MJV Önkormányzat lebonyolításában. Felek a két projekt összehangolása ügyében műszaki szükségszerűségből, illetve az IH előírásnak megfelelően együttműködtek, ezen együttműködésnek, illetve előírásnak megfelelően készült Székesfehérvár vasúti csomópont korszerűsítés előkészítés keretében az új gyalogos felüljáró terve. Felek 2012-ben együttműködési megállapodást is kötöttek.
Az új gyalogos felüljáró elsősorban városfejlesztési célokat szolgált, és annak I. üteme Székesfehérvár vasútállomás átépítésével együtt volt gazdaságosan, a vasúti létesítmények későbbi visszabontása - újraépítése nélkül megvalósítható.
A gyalogos felüljáró üzemeltetői és városépítészeti szempontok eredményeként tető- és oldalburkolattal került megtervezésre. A fedett kialakítás miatt a felüljáró gyalogos forgalmi és vasútüzemi részének kezelői és üzemeltetői feladatok szétválaszthatók.
A műszaki leírás a Vállalkozó feladatként tartalmazta Székesfehérvár állomás 668+87 szelvénybe tervezett új gyalogos felüljáró I ütemének kiépítését. A tervek tartalmazták a felüljáró tanulmánytervét, melyen a felüljáró tető és oldalburkolata is szerepelt.
A felüljáró tető és oldalburolat elhagyás az alábbi okokból vált szükségessé: Székesfehérvár Megyei Jogú Város Önkormányzat Közgyűlésének 670/2015. (X.9.) számú határozata szerint az Önkormányzat csak a II. ütem megvalósítását követően vállalta a gyalogos felüljáró üzemeltetését. Azonban a II. ütem megvalósításának legkorábbi lehetséges időpontja is meghaladja a „Székesfehérvár vasúti csomópont vasúti pálya és kapcsolódó létesítmények korszerűsítése” szerződés befejezési határidejét. Az I. és II. ütem egységes esztétikai megjelenése, valamint az a tény, hogy az üzemeltetésre az Önkormányzat csak a II. ütem elkészülte után veszi át üzemeltetésre a felüljárót, szükségessé teszi a gyalogos felüljáró oldal- és tetőelemei ugyanazon vállalkozó általi megvalósítását.
Az oldal- és tetőburkolat elhagyásának igénye a Szerződés megkötését követően keletkezett, Megrendelő 2016. március 22-i állásfoglalása alapján, melyre hivatkozva a Mérnök tájékoztatta a Vállalkozót a változáskezelés szükségességéről. Mindezek miatt jelen eljárásban elmaradó munkaként rögzítette a megépült I. részen a burkolat megvalósítását.
Módosítás jogcíme:
Kbt. 141. § (2) bekezdése b) pont a módosítás következtében az ellenszolgáltatás értéke csökken.
Kbt. 141.§ (4) bekezdés c) pontja tekintettel arra, hogy a módosítást olyan körülmények tették szükségessé, amelyeket az ajánlatkérő kellő gondossággal eljárva nem láthatott előre.
A módosítás nem változtatja meg a szerződés általános jellegét;
Az ellenérték növekedése nem haladja meg az eredeti szerződés értékének 50%-át.
Műszaki tartalomváltozás elfogadott összege: -13.719.716,-Ft
7. sz. módosítási indok:
- VK 065 - Zajvédelmi létesítmények - Székesfehérvár MJV Főépítészi Iroda és MÁV Zrt. igényei
A műszaki leírás tartalmazta a zajvédelmi létesítmények terveit, melyek részletesen tartalmazták a megépítendő zajárnyékoló falak nyomvonalait, mennyiségi adatait és a felületkezelés módját, beleértve a zajvédő falak dekorációs festésének mintázati terveit is. A közbeszerzési eljárás során a kiegészítő tájékoztatás 223 és 224. sorszámú kérdésinek megválaszolásában megrendelő rögzítette, hogy a falakat mindkét oldalukon a helyszínen festett (RAL 6002 és RAL 7044 számú) kivitelben kell megépíteni. A szerződéskötés után a környezetvédelmi engedély módosítása miatt, előre nem látható volt, hogy változnak a zajvédő falak beépítendő mennyiségi, illetve az Üzemeltető anyagában színezett zajvédő panelek alkalmazását írja elő. Az Üzemeltető (MÁV Zrt.) a kivitelezési időszakban történt egyeztetések során a létesítendő zajvédőfalak dekorációját a tenderdokumentációban meghatározott műszaki tartalomtól eltérően határozta meg, melyet azzal indokolt, hogy: „A Cementkötésű faapríték anyagú zajárnyékoló falak anyagában színezett kivitelben készüljenek. A falelemek színüket egész élettartamuk alatt egyenletesen meg kell, hogy tartsák, azokon színfoltok nem keletkezhetnek.” Az Üzemeltetői igény a Vállalkozó számára előre nem látható volt.
A dekorációs terv egyeztetési kötelezettséget ír elő üzemeltetőkkel. Üzemeltetők (Önkormányzat, illetve MÁV) a Megrendelő várakozásával és a korábbi projekteknél (pl. Vác vasútállomás) szerzett tapasztalattal szemben nem kértek dekorációs festést, hanem anyagában festett panelek beépítését írták elő. Ebből adódóan csökkent a Szerződéses ár.
Módosítás jogcíme:
Kbt. 141. § (2) bekezdése b) pont a módosítás következtében az ellenszolgáltatás értéke csökken.
Kbt. 141.§ (4) bekezdés c) pont tekintettel arra, hogy a módosítást olyan körülmények tették szükségessé, amelyeket az ajánlatkérő kellő gondossággal eljárva nem láthatott előre.
A módosítás nem változtatja meg a szerződés általános jellegét;
Az ellenérték növekedése nem haladja meg az eredeti szerződés értékének 50%-át.
Műszaki tartalomváltozás elfogadott összege: -146.566.681,-Ft
8. sz. módosítási indok:
- VK 066 - NOBO szervezet által megállapított és a Kölcsönös átjárhatóság feltételeinek való megfelelés érdekében szükséges munkák
A Kölcsönös átjárhatósági minősítés során feltárt eltérések kezelése nem volt szerződéses feladata Vállalkozónak. A kivitelezés idején hatályos magyar szabványok eltértek az Uniós joganyagban rögzített műszaki követelményektől, az Uniós jog utaló szabálya értelmében pedig eltérés esetén a nemzeti szabvány alkalmazása kötelező, hiszen az Unió követelményei is ebben jelennek meg. Következésképpen azonos Uniós joganyag mellett is a harmonizációs időszakban eltérő lesz az alkalmazandó műszaki követelmény a magyar szabványok függvényében. A nemzeti szabványok alkalmazásával a Vállalkozó eleget tett a jogi követelménynek a kivitelezés időszakában. A NOBO tanúsító szervezet 2017.07.25-én megtartott bejáráson hiányosságokat állapított meg. A NOBO szervezet megállapítását Ajánlatkérő kellő gondossággal eljárva sem ismerhette előre. A NOBO Szervezet által megállapított és a Kölcsönös átjárhatóság feltételeinek való megfelelés érdekében szükséges munkák műszakilag szükségesek a projekt eredményes befejezése, valamint a használatbavételi engedély beszerzése tekintetében. Ezek az eltérések élesen elkülönítendőek a Vállalkozó jótállási kötelezettségétől, melyek a szerződés szerint elvégzendőek.
Módosítás jogcíme: Kbt. 141.§ (4) bekezdés c) pont
A módosítás nem változtatja meg a szerződés általános jellegét;
Az ellenérték növekedése nem haladja meg az eredeti szerződés értékének 50%-át.
Műszaki tartalomváltozás elfogadott összege: 1.005.187,- Ft