A 1025/2024. (II. 14.) Korm. határozattal elfogadott, 2024-2025 közötti időszakra szóló középtávú Nemzeti Korrupcióellenes Stratégia végrehajtására vonatkozó intézkedési terv 5.1. pont c) alpontjának megfelelően, a nyilvánosság biztosítása érdekében, a Közbeszerzési Hatóság honlapján közzéteszi a közérdekű bejelentések kivizsgálásának lezárását követően, a bejelentő anonimitásának szükség szerinti biztosításával, a közérdekű bejelentésekkel kapcsolatos főbb információkat, az alábbi adattartalommal.
Iktatószám | A bejelentés tárgya (rövid tartalmi ismertetése) | A vizsgálat eredménye |
---|---|---|
KTF HEO–00042/2024 |
A közérdekű bejelentés egy önkormányzat közvilágítás korszerűsítésére vonatkozó közbeszerzési eljárásának azon körülményére kívánja felhívni a figyelmet, miszerint egy olyan gazdasági szereplő „került ajánlattételre felhívásra”, mely felszámolási eljárás hatálya alatt állt. Közérdekű bejelentő szerint felveti a bűncselekmény gyanúját az a körülmény, hogy milyen módon nyújtotta be ajánlatát a felszámolási eljárás hatálya alatt álló gazdasági szereplő, mivel a felszámolóbiztosnak tudnia kellett, hogy az teljesítésre nem képes, így kérdéses, hogy az eljárásban a gazdasági szereplő részéről a szükséges dokumentumokat és nyilatkozatokat az arra jogosult személy jegyezte-e. |
A vizsgálat során megállapításra került, hogy a közérdekű bejelentő azon állítása, miszerint a hivatkozott gazdasági szereplő már az ajánlattétel időpontjában is felszámolás alatt állt, tényszerűen cáfolható, mivel az ajánlattételi határidő - az Elektronikus Közbeszerzési Rendszer felülete, valamint az eljárást megindító felhívás szerint - korábbi időpontra esett, mint a felszámolási eljárás – cégnyilvántartásban közzétett – hatályos elrendelése. |
KTF HEO – 00025/2024 |
A közérdekű bejelentés szerint egy két részből álló közbeszerzési eljárás súlyosan versenytorzító. A bejelentés szerint valóban minden gyártó részt tud venni az érintett eljáráson, de többségében a specifikáció által elvártnál nagyobb kategóriájú eszközökkel, ami jelentősen növeli ezen gyártmányok ajánlati árát. A bejelentés szerint a piaci szereplők az előzetes indikatív ajánlatokban erre felhívták ajánlatkérő figyelmét, aki ettől függetlenül továbbra is az általa preferált két gyártónak kedvez, megosztva köztük a két részteljesítést. Bejelentő szerint az ajánlatkérő „ragaszkodik az általa preferált két gyártóhoz […], akik között nem fog verseny kialakulni”. Bejelentő előadta, hogy a jelentős gazdasági hátrány ellenére nem engedték a piaci versenyt, ami a kiegészítő tájékoztatások alapján várható lett volna, inkább tovább szigorították a kiírást. |
A vizsgálat eredményeként megállapítható, hogy az eljárás mindkét része tekintetében 6 érvényes ajánlat is érkezett, továbbá az eljárásban meghatározott, a bejelentő által vitatott műszaki feltételeknek 8 különböző gyártó terméke is meg tudott felelni. A leírtakra tekintettel a bejelentésben foglalt azon kijelentésre, mely szerint Ajánlatkérő „ragaszkodik az általa preferált két gyártóhoz […] akik között nem fog verseny kialakulni”, nem tehető megállapítás. Bejelentő maga is elismeri, hogy valóban minden gyártó részt tudott venni az érintett eljáráson, így a fentiek alapján a versenyszűkítő feltételek fennállására nem tehető megalapozott megállapítás. Önmagában az a tény, hogy Ajánlatkérő műszaki előírása növelheti a termékek ajánlati árát, nem jelent versenyszűkítő eljárást, vagyis a leírtak alapján súlyos jogsértésre nem tehető megállapítás, a beszerzési igény meghatározása az ajánlatkérő jogosultsága. A bejelentés körülményei továbbá arra utalnak, hogy a bejelentő érdekelt gazdasági szereplő lehet az eljárásban, és elsősorban az egyik gazdasági szereplő ajánlata érvénytelenítésének körülményeit vitatja. A vizsgálat során megállapításra került, hogy a bejelentő azonosíthatatlan személy, és a fentiek szerint súlyos jogsértés nem azonosítható, másrészt a bejelentés tartalma alapján felmerülhet, hogy bejelentő kérelme egyéni jog- vagy érdeksérelem megszüntetésére irányul. A Közbeszerzési Hatóság Elnöke nem kezdeményezte a Közbeszerzési Döntőbizottság jogorvoslati eljárását. |
KTF HEO–00047/2024 |
A közérdekű bejelentés szerint egy önkormányzat egy hitelfelvételről közbeszerzési eljárás lefolytatás nélkül hozott döntést és kötött szerződést. Bejelentő megjegyezte továbbá, hogy az ajánlatkérő számos esetben úgy folytatta le közbeszerzési eljárásait, hogy azok előkészítése során nem került a képviselő-testület elé a meghívandó cégek köre, így a képviselő-testületnek nincs ráhatása a verseny tisztaságára, esélyegyenlőség biztosítására, elvárható referenciákra, stb. Bejelentő előadta továbbá, hogy eseti szerződésekkel, 3 árajánlat bekérésével szinte valamennyi esetben ugyanaz a cég nyeri el a közbeszerzési eljárások lefolyatását, nem tudja, hogy ki és milyen szempontok alapján választja ki a Polgármesteri Hivatalban a meghívandó cégek körét. Bejelentő előadta, hogy nem tudja, hogy megvalósulnak-e azon előírások, mely szerint az ajánlatkérő a közbeszerzési eljárását – annak előkészítésétől az eljárás alapján kötött szerződés teljesítéséig – írásban köteles dokumentálni. |
A vizsgálat során megállapítást nyert, hogy a vitatott megállapodás hitelszerződésnek minősül, erre tekintettel, annak tartalma alapján kivételi körbe tartozik, vagyis a közbeszerzés jogtalan mellőzésére nem tehető megállapítás. A Közbeszerzési Hatóság megvizsgálta továbbá az érintett önkormányzat vonatkozó közbeszerzéseit, mely vizsgálat alapján nem volt megállapítható, hogy „szinte valamennyi esetben ugyanaz a cég nyeri el a közbeszerzési eljárások lefolyatását”. Nem tehető megállapítás atekintetben sem, hogy az ajánlattételre felhívott gazdasági szereplők köre ne lenne megismerhető, miután az ajánlatkérő közzétette a felhívott gazdasági szereplők listáját. Megállapítható továbbá, hogy írásban történő dokumentálásnak minősül az elektronikus úton (az Elektronikus Közbeszerzési Rendszerben) történő rögzítés, tárolás, illetve közzététel is. Bejelentő nem jelölt meg a vitatott hitelszerződésen túl olyan azonosítható közbeszerzést, mely kapcsán felmerülne a gyanúja, hogy az ajánlatkérő önkormányzat nem tett eleget a dokumentálási kötelezettségének. Bejelentő azon kifogása, miszerint a közbeszerzési eljárások előkészítése során egyetlen alkalommal sem kerül képviselő-testület elé a meghívandó cégek köre, valamint azon kifogása, hogy nem tudja, hogy ki és milyen szempontok alapján választja ki a Polgármesteri Hivatalban a meghívandó cégek körét, az ajánlatkérő önkormányzat belső döntéshozatali folyamatai körébe tartozó kérdés, amely nem tartozik a Hatóság hatáskörébe. A Közbeszerzési Hatóság Elnöke nem kezdeményezte a Közbeszerzési Döntőbizottság jogorvoslati eljárását. |