Ugrás a tartalomra Ugrás a láblécre

Közbeszerzési Hatóság

Publikus Core Publikus Core
Visszaélés-Bejelentés Anonim Chat Anonim Chat KBEJ/KBA/CORE KBEJ/KBA/CORE Publikus KBA Publikus KBA Fenntarthatóság Fenntarthatóság
Portál Portál belépés

30 milliós bírság a gyengébb minőségben átvett utak miatt

A Fővárosi Törvényszék jogerős ítéletében egyetértett a Közbeszerzési Döntőbizottság határozatával, és megállapította, hogy törvényellenes, ha az ajánlatkérő az eredeti árért átveszi a kivitelező cégtől a gyengébb minőségű utat, ez ugyanis jogellenes szerződésmódosításnak minősül.

A Fővárosi Törvényszék jogerős ítéletében egyetértett a Közbeszerzési Döntőbizottság határozatával, és megállapította, hogy törvényellenes, ha az ajánlatkérő az eredeti árért átveszi a kivitelező cégtől a gyengébb minőségű utat, ez ugyanis jogellenes szerződésmódosításnak minősül. Ez a döntés rámutatott arra, milyen kiemelt jelentősége van a Közbeszerzési Hatóság szerződésellenőrzési tevékenységének; a jogsértések feltárásával elő lehet segíteni az ajánlatkérők és az ajánlattevők felelősségre vonását, és a minőségi teljesítést is.

Dunavarsány Város Önkormányzata 2014. május 30-án indított közbeszerzési eljárást, az útfelújítási munkákra vonatkozó tendert a SZIGET-SZILÁRD Út- és Közműépítő Ipari és Szolgáltató Kft. nyerte meg, a vállalkozási szerződést nettó 105 256 140 Ft értékben kötötték meg. A kivitelezés keretében az utcák új aszfaltburkolatot kaptak, felújították a padkákat, az árkokat, a buszmegállót, valamint víznyelő szikkasztó aknát és új parkolót is létesítettek. Ezt követően az önkormányzat átvette az elkészült munkát, a teljesítésigazolási jegyzőkönyvben rögzítették: a kivitelezés a szerződésnek megfelelően készült el, majd a teljes összeget kifizették a vállalkozónak.

A projekt ezt követően került a Közbeszerzési Hatóság fókuszába – ez lett az egyik első ügye annak az újonnan alakult főosztálynak, amelyet azért hoztak létre 2016 januárjában, hogy megvalósuljon a már megkötött szerződések teljesítésének és módosításának ellenőrzése is.

A szervezet – igazságügyi szakértőt is bevonva – az ügyben helyszíni ellenőrzési eljárást folytatott le, melynek során a szakértő megállapította, hogy a kivitelezés nem felelt meg a szerződésben előírtaknak, több szükséges munkát nem vagy nem a kiírásnak megfelelően végeztek el, az aszfalt minősége jóval silányabb lett. Ez a szakértő álláspontja szerint összesen bruttó 62 643 488 forintnyi kárt jelentett – az önkormányzat és a vállalkozó azonban mégsem csökkentették arányosan az átalányárat. Ezt követően a Közbeszerzési Hatóság elnöke a Közbeszerzési Döntőbizottság elé terjesztette az ügyet. A Döntőbizottság a 2017. október 12-i határozatában megállapította, hogy a felek megsértették a közbeszerzési törvényt; azáltal, hogy a vállalt eredeti műszaki tartalomtól közös megegyezéssel eltértek, jogellenesen módosították a szerződést. A Döntőbizottság fejenként 15-15 millió forintos bírságot szabott ki, ezt a határozatot azonban az önkormányzat és a kivitelező cég is megtámadta. Az ügy végül a Fővárosi Törvényszék november 24-i ítéletével zárult le. A bíróság ítéletében egyetértett a Döntőbizottsággal abban, hogy a felek a műszaki tartalom megvalósítása során eltértek a szerződés tartalmától, és ez jogellenes szerződésmódosításnak minősül.

Az ítélet jogerős, fellebbezésnek helye nincs, az önkormányzatnak és a kivitelezést elvégző cégnek meg kell fizetnie a fejenként 15 millió forintos bírságot.

2021. november 29.